Lees meer

Bekijk

Klik en bekijk onze stadsvisie

terug naar vorige pagina

Blog

Algemene zaken

Hoofdlijnenakkoord PVV problematisch voortoekomst Maastricht: zijn er ook kansen?

Het hoofdlijnenakkoord dat PVV, VVD, NSC en BBB afgelopen week presenteerden, dreigt veel problemen te vergroten in de stad, en bevat daarnaast een klein aantal kansen. Hoewel het document in het algemeen ver van de ideeën en waarden van Volt Maastricht afstaat, is het van belang dat we als partij nu al gaan kijken waar die enkele kansen liggen.Armoedebestrijding, woningbouw en internationale treinverbindingen staan daarbij bovenaan.

Scroll & lees meer

Jules Ortjens

Na het lezen van dit eerste hoofdlijnenakkoord vande vier rechtse fracties, blijven er een hele hoop zorgen achter bij Volt Maastricht. Helaas is dat niet helemaal verrassend bij een hoofdlijnenakkoord dat onder de leiding van een extreemrechtse partij is opgezet. De nieuwe politieke realiteit vindt haar fundament in xenofobisch en nationalistisch navelstaren. Juist in zo’n politieke realiteit, zal Volt de samenwerking moeten opzoeken met andere progressieve partijen in Maastricht en Zuid-Limburg. Voor onze regio is het cruciaal dat we onze rug niet keren naar de ander, of het nu asielzoekers, vluchtelingen, internationale studenten, of onze Duitse, Waalse of Vlaamse buren zijn. De komende zomer is dé tijd om als progressieve volksvertegenwoordigers van Zuid-Limburg bij het Rijk te gaan lobbyen en onze belangen hoorbaar te maken.

In zo’n breed hoofdlijnenakkoord is het niet verrassend dat er ook een paar voorzichtige lichtpuntjes te vinden zijn. Die zullen we in deze nieuwe realiteit met beide handen moeten aanpakken.

Armoedebestrijding
Zo zet het akkoord in op het terugdringen van armoede. Gezinnen met een laaginkomen krijgen er echter geen geld bij volgens dit plan. Dat vergt dus creativiteit van onze lokale overheid. We kunnen die creativiteit zoeken in besparing op de energierekening en inzameling van beter herbruikbaar afvaltegen lagere kosten. Dat zijn immers verantwoordelijkheden die op het bordje van de gemeente liggen. Maar dat zal niet genoeg zijn om effectief armoede in onze stad aan te pakken. Mocht dit beleid realiteit worden, dan vindt Volt dat Maastricht de uitdaging van armoede bestrijden - zonder extra geld voor lage inkomens - voortvarend moet oppakken en daarvoor een financiële impuls van het Rijk moet claimen.

Verduurzaming industrieën
Een specifieke kans voor Maastricht is verduurzaming van de papierproductie bij Sappi en betere benutting van de restwarmte van die fabriek. De nieuwe coalitiewil namelijk de industrie ondersteunen bij de energietransitie. Ondertussen wil Sappi elektriciteit inzetten in plaats van stoom. Als we samen met Sappi en de netbeheerders slim op het nieuwe beleid inspelen, raken we met steun van hetRijk midden in de stad een schoorsteen kwijt, houden we hier werkgelegenheid en kan de restwarmte ten goede komen aan bijvoorbeeld sociale huurwoningen. Nu geldt stadsverwarming nog als duur, maar dat is het gevolg van beleidskeuzes uit het verleden. Wat Volt betreft gaat er een nieuwe ronde in met nieuwe kansen: verwarmen met restwarmte moet véél goedkoper worden dan aardgas.

Europees openbaar vervoer
De nieuwe coalitie wil voorts grensoverstijgend treinverkeer bevorderen. Binnen het rechts-conservatieve document van deze beloofde coalitie, is dit een van de weinige échte lichtpunten die onze regio goed zouden kunnen versterken, mits het geplande beleid ook echt goed wordt doorgevoerd. Het Rijk kan de NS bijvoorbeeld opleggen om de intercity uit Utrecht via Heerlen te laten doorrijden naar Aken en via Maastricht naar Luik. Dit plan kan grensoverstijgend vervoer rendabeler en aantrekkelijker maken, en gaat hand in hand met de visie voor Europa die Volt in Maastricht en Limburg omarmt. Als deNS hier niet aan meewerkt, zou het Rijk de internationale verbindingen ook apart kunnen aanbesteden. Arriva heeft al eens belangstelling getoond om het huidige Euregionale netwerk tussen Luik, Limburg en Aken uit te breiden.

Woningbouw
Verder heeft Volt Maastricht kennisgenomen van de goede bedoelingen op het gebied van woningbouw, maar ook van het gebrek aan nieuwe kansrijke maatregelen. We zijn benieuwd of het College van Maastricht kansen ziet in de aangekondigde belasting op grond met een woonbestemming waar nog niet op is gebouwd. Dat kan op het eerste gezicht een serieuze impuls opleveren, mits die belasting hoog genoeg is. Kan het al decennia braakliggende Zinkwitterrein bijvoorbeeld sneller in ontwikkeling komen? Is dit een aanleiding om de bestemming in “wonen” te wijzigen, als de grondeigenaar treuzelt?

Zorgelijk voor stad en regio
Ondanks bovenstaande roze-bril-analyse, eindigt ook onze analyse van dit document met veel kritiek. Het eerste akkoord ziet er in hoofdlijnen zorgelijk uit voor onze stad en regio. De zogenoemde de-internationalisering van het hoger onderwijs waar deze partijen voor pleiten zullen desastreus uitpakken voor onze stad, haar universiteit en haar hogeschool, vooral als de simplistische lijnen in het document worden gevolgd. Zo stellen de partijen deNederlandse taal te willen bevorderen op het hoger onderwijs, maar leggen ze niet goed uit op welke manier. Ook Volt is voorstander van het actie verbevorderen van de Nederlandse taal op universiteiten, maar dat willen wij juist doen binnen meertalige opleidingen. Op deze manier geef je internationale studenten meer handvatten en motivatie om te blijven, te integreren en deMaastrichtenaren van morgen te worden. Wat Volt niet wil is dat het internationale DNA van onze stad wordt afgebroken. Dat zou het einde betekenen voor ons Zuid-Limburgs hoger onderwijs en de daarbij behorende kennisindustrie zoals we die nu kennen. Bovendien wordt hiermee het vestigingsklimaat van onze regio alles behalve aantrekkelijker gemaakt voor nieuwe Maastrichtenaren en ondernemers om hier te blijven en zich te ontwikkelen.

Hoe loyaal zijn de PVV, BBB, NSC en VVD eigenlijk aan hun Limburgse achterban? Het voornemen om op korte termijn te experimenteren met grenscontroles zal evenzeer destructief zijn voor de economische kansen van onze (Eu)regio. De slechtere bereikbaarheid vanMaastricht en Limburg zal niet alleen leiden tot structurele overlast en economische schade, maar ook problemen in tijden van crisissen (zoals eenpandemie) nog meer vergroten. De gevolgen van dergelijke grenssluitingen zouden de populariteit van dit viertal nog wel eens onder druk kunnen zetten. Als de verplegers uit Ternaaien niet meer met de fiets naar AZM kunnen, de boeren inde regio niet meer makkelijk de grens over kunnen steken en de MKB-ondernemers diens afzetmarkt grotendeels op slot zien gaan, leveren we als gehele samenleving in. Als het nieuwe kabinet met onvoorspelbare grenscontroles wil experimenteren, zouden wij ze voorstellen om een dergelijk experiment eens 25 km om Den Haag heen uit te voeren: dan is Volt ervan overtuigd dat de politiek er snel weer van af zal zien. 

Kortom, dit akkoord brengt een hoop uitdagingen met zich mee. Zowel voorons als lokale volksvertegenwoordigers, voor het college, voor het ambtenaren apparaat,maar vooral ook voor onze inwoners. Laten we samen met de progressieve partijen in onze regio de schade beperken en kansen benutten. Laten we onze creativiteit nog meer inzetten om tot werkbare oplossingen te komen. En laten we samen keihard blijven werken aan onze progressieve, inclusieve, groene en toekomstgerichte ambities voor eus sjoen Mestreech.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.